Τί χρώμα θα (πρέπει να) είναι το site σας;
Τα χρώματα είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την ψυχολογία και τα συναισθήματα του καταναλωτή. Παρόλο που η επίδραση ενός χρώματος στην ψυχολογία του ατόμου εξαρτάται από τα προσωπικά του βιώματα, υπάρχουν ορισμένες γενικές ιδιότητες που αποδίδονται σε κάθε χρώμα. Για παράδειγμα, το κόκκινο είναι ταυτισμένο με το πάθος, το πράσινο με την ηρεμία, το μαύρο αποπνέει πολυτέλεια και δυναμικότητα, ενώ το μπλε είναι συνδεδεμένο με αξίες όπως η εμπιστοσύνη η ασφάλεια και το κύρος. Το ροζ ήταν ανέκαθεν συνυφασμένο με τη θηλυκότητα, ενώ το κίτρινο θεωρείται το πιο θετικό και αισιόδοξο χρώμα του χρωματικού φάσματος.
Η επίδραση του χρώματος στον καταναλωτή
Ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τα χρώματα έχει να κάνει με τα συναισθήματα που μας προκαλούν. Το μωβ, για παράδειγμα, χρησιμοποιείται κατά κόρον σε πολυτελή προϊόντα ομορφιάς επειδή αποπνέει έναν αέρα ηρεμίας και πολυτέλειας στον καταναλωτή. Το γκρι χρησιμοποιείται από πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες επειδή δημιουργεί ένα συναίσθημα ισορροπίας και δύναμης.
Επομένως, η επιλογή χρώματος στην εταιρική ταυτότητα, brand, ιστοσελίδα και packaging της επιχείρησης σας είναι ένας παράγοντας που δε μπορείτε να αφήσετε στην τύχη.
Σύμφωνα με έρευνες, η επιλογή του χρώματος είναι το στοιχείο στο οποίο οι καταναλωτές δίνουν τη μεγαλύτερη σημασία σε ποσοστό 93%, το 6% επικεντρώνεται στην υφή, ενώ μόλις 1% στον ήχο και τη μυρωδιά. Επομένως, η επιλογή του χρώματος πρέπει να είναι συνειδητή και να γίνεται βάσει της στρατηγικής του brand σας.
Τι χρώμα θα πρέπει να επιλέξετε λοιπόν για την ιστοσελίδα ή το e-shop σας;
Μαύρο
Αποπνέει ιδιότητες όπως, κλάση, ανώτερη ποιότητα, στυλ, αξιοπιστία και πολυτέλεια.
Συνεπώς, οικονομικές, τραπεζικές και ασφαλιστικές εταιρίες, αλλά και εταιρίες μόδας και προϊόντων ομορφιάς επιλέγουν το μαύρο χρώμα, ώστε να προκαλέσουν τα πιο πάνω συναισθήματα και εντυπώσεις στο καταναλωτή.
Διάσημα Παραδείγματα:
Μπλε
Το μπλε είναι συνυφασμένο με την αξιοπιστία, το επιχειρείν, τη διαφάνεια, καθώς και με έννοιες όπως η ισχύς και η ασφάλεια – για αυτό άλλωστε πολλές τράπεζες χρησιμοποιούν το μπλε χρώμα στην εταιρική τους ταυτότητα.
Αν δραστηριοποιείστε στον τραπεζικό, επιχειρηματικό, ιατρικό ή τεχνολογικό κλάδο, τότε το μπλε είναι το χρώμα που θα πρέπει να ενσωματωθεί σε όλες τις εκφάνσεις του brand σας.
Παραδείγματα:
Πράσινο
Τις τελευταίες δεκαετίες, το πράσινο έχει ταυτιστεί με περιβαλλοντικές οργανώσεις και κινήματα.
Το πράσινο χρησιμοποιείται από κυβερνητικές, επιστημονικές και περιβαλλοντικές επιχειρήσεις αφού παραπέμπει σε έννοιες όπως η φύση, η οικολογία και η ειρήνη.
Παραδείγματα:
Κόκκινο
Το κόκκινο έχει αποδειχθεί ότι ανοίγει την όρεξη, αυξάνει τον καρδιακό παλμό και δημιουργεί την εντύπωση του επείγοντος.
Παραπέμπει σε έννοιες όπως η ενέργεια, τα νιάτα, η δημιουργικότητα και η περιπέτεια. Δεν προκαλεί έκπληξη λοιπόν το γεγονός ότι εταιρίες τροφίμων, ποτών, έτοιμων φαγητών, σουπερμάρκετ και ψυχαγωγίας ενσωματώνουν το χρώμα αυτό στο brand τους.
Εκτός από τα βασικά χρώματα, όλα τα δευτερεύοντα χρώματα μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν με εξίσου αποτελεσματικό τρόπο, ώστε να δημιουργηθούν στον καταναλωτή τα επιθυμητά συναισθήματα: ασφάλεια, θετική ενέργεια, αποκλειστικότητα, ηρεμία και ευτυχία.
Πέρα από την έννοια που αντιπροσωπεύει κάθε χρώμα, καλό είναι να γνωρίζετε ποια χρώματα αποθαρρύνουν και ποια εντυπωσιάζουν το αγοραστικό σας κοινό.
Σύμφωνα με την KISSMETRICS, είναι διαφορετικά τα χρώματα που επηρεάζουν την ψυχολογία των δύο φύλων. Οι άνδρες συνήθως προτιμούν τα έντονα χρώματα, ενώ οι γυναίκες έλκονται από πιο απαλές, παλ αποχρώσεις. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που δεν υπάρχουν καφέ μάρκες καλλυντικών ή ροζ μάρκες εργαλείων.
Ένα εξίσου σημαντικό εύρημα είναι ότι κάθε χρώμα προσελκύει διαφορετικό τύπο καταναλωτή. Οι καταναλωτές με αυξημένο προϋπολογισμό θα επηρεαστούν από brands σε αποχρώσεις του μπλε, ενώ το μαύρο, το κόκκινο και το πορτοκαλί προσελκύουν συνήθως τους πιο παρορμητικούς αγοραστές.
Η ψυχολογία του χρώματος μπορεί να βελτιώσει κατά πολύ την αναγνωρισιμότητα της επιχείρησης σας και να προσελκύσει τους κατάλληλους πελάτες εκπέμποντας τα κατάλληλα μηνύματα.
Μη διστάσετε να επαναπροσδιορίσετε τo brand image της εταιρίας σας και προτού κάνετε το πρώτο βήμα δημιουργίας μιας online επιχείρηση, επιλέξετε το καταλληλότερο χρώμα ή συνδυασμό χρωμάτων για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Παρακάτω θα δείτε παραδείγματα πελατών μας που έχουν εφαρμόσει αποτελεσματικά την θεωρία χρωμάτων για να επηρεάσουν την αγοραστική συμπεριφορά του καταναλωτή.
Στην makemysite, γνωρίζοντας την επίδραση της ψυχολογίας του χρώματος στους καταναλωτές, φροντίζουμε πάντοτε να σχεδιάζουμε e-shop και ιστοσελίδες ικανά να δημιουργούν τα επιθυμητά συναισθήματα και ανάγκες στους επισκέπτες σας. Για αποτελεσματικότερα e-shop, επικοινωνήστε σήμερα μαζί μας!
Vangelis Serafis
Ο Βαγγέλης Σεραφής είναι προγραμματιστής και συνιδρυτής της makemysite. Ειδικεύεται στο Front-End Developing και το Digital Marketing. Μπορείτε να βρείτε περισσότερα άρθρα του σχετικά με το Web Development, το Digital Marketing και τα Social Media στο blog της makemysite.