4 Ιουνίου 2013
Σχόλια: 0

Tourism goes social

Η σημασία του τουρισμού για την Ελλάδα είναι κάτι παραπάνω από κοινός τόπος και βασικό επιχείρημα σε κάθε συζήτηση για τον θετικό ρόλο που μπορεί να παίξει στη δυσχερή κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα. Αυτό που δεν αναφέρεται όμως όσο συχνά θα έπρεπε, είναι η επίδραση της τεχνολογίας στον κλάδο του τουρισμού και η δύναμη των πιο πρόσφατων εργαλείων σε αυτόν όπως είναι για παράδειγμα τα social media.

3TΗ τουριστική βιομηχανία σε διεθνές επίπεδο διανύει την εποχή που μαζί με τα 2 «Τ» , Ταξίδι και Τουρισμός προστίθεται το «Τ» της Τεχνολογίας. Στα πλαίσια αυτά, η τεχνολογία έχει ως αντικείμενο την εξυπηρέτηση των αναγκών των ταξιδιωτών, των εταιριών και των προορισμών.

Όσοι ασχολούνται με τον τουρισμό ή όσοι επιθυμούν να ασχοληθούν με αυτό τον τομέα είναι πολύ βασικό να γνωρίζουν και να σχηματοποιούν βασικές πληροφορίες για τη συμπεριφορά του τουρίστα.

Μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση είναι οι φάσεις του κύκλου του ταξιδιού. Όπως υποστηρίζει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού σε πρόσφατη μελέτη του, το ταξίδι μπορεί να χωριστεί σε 5 αρκετά διακριτές φάσεις. Έρευνες έχουν αναδείξει τη σημασία και το ρόλο τεχνολογικών εργαλείων σε κάθε φάση.

Φάση 1η: Ονειροπόληση (dreaming)

Στην προ-Ίντερνετ εποχή τα πράγματα ήταν πιο σαφή. Ο καθένας αντλούσε έμπνευση για ένα ταξίδι από τους φίλους, την οικογένεια και τους γνωστούς μέσα από συζητήσεις. Σήμερα, οι επιλογές έχουν εμπλουτιστεί και το παραδοσιακό word-of-mouth έχει αρχίσει να αντικαθίσταται σε κάποιο βαθμό από την ηλεκτρονική εκδοχή του. Τα blogs και οι κριτικές (reviews) καθώς και φωτογραφίες και βίντεο επηρεάζουν αισθητά εκείνους που επιλέγουν να ταξιδέψουν είτε για επαγγελματικούς είτε για ψυχαγωγικούς λόγους.

Φάση 2η: Αναζήτηση πληροφοριών (researching)

Μετά το πρώτο στάδιο, στο επόμενο, αυτό της έρευνας, αρχίζει και ξεκαθαρίζει το τοπίο των επιλογών καθώς αυτές περιορίζονται. Στο στάδιο αυτό ο ενδιαφερόμενος μπορεί να αφιερώσει αρκετό χρόνο. Σήμερα πλέον παίζουν σημαντικό ρόλοι οι εξελίξεις και στην κινητή τηλεφωνία και τις εφαρμογές στα «smartphones».

Φάση 3η: Κράτηση (booking)

Και στη αυτή τη φάση του ταξιδιού ενεργό ρόλο παίζουν τα κινητά τηλέφωνα νέας γενιάς. Πλέον δεν αυξάνονται μόνο οι κρατήσεις μέσω του Ίντερνετ αλλά έχει παρατηρηθεί και αξιοσημείωτη αύξηση στις κρατήσεις μέσω κινητών τηλεφώνων και συσκευών όπως τα tablets. Για τους περισσότερους επαγγελματίες στον χώρο του τουρισμού είναι ίσως η πιο σημαντική φάση.

Φάση 4η: Η εμπειρία (experiencing)

Η συμπεριφορά των τουριστών έχει φυσικά αλλάξει και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Οι ταξιδιώτες έχουν μαζί τους έναν «φορητό θυρωρό» είτε αυτός είναι με τη μορφή laptop , tablet είτε κινητού τηλεφώνου. Οποιαδήποτε συσκευή έχουν , χρησιμοποιούν αυτόν τον «θυρωρό» για να πληροφορηθούν και να αγοράσουν διάφορα τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες.

Φάση 5η: Διάχυση (sharing)

Οι άνθρωποι αρέσκονται στο να μοιράζονται τις εμπειρίες τους και η τεχνολογία τους έχει δώσει ακόμα περισσότερες δυνατότητες να το πετύχουν. Οι χρήστες των social media αυξάνονται μέρα με τη μέρα με ραγδαίους ρυθμούς και τα χρησιμοποιούν όχι μόνο για να περνούν την ώρα τους αλλά για να μοιράζονται απόψεις, εμπειρίες και συμπεράσματα σε σχέση με προϊόντα και υπηρεσίες. Ειδικά στην περίπτωση του ταξιδιού η φάση αυτή είναι πλέον ακόμα πιο διακριτή και εμφανής.

Ο Κύκλος του Ταξιδιού

Πώς μεταφράζονται τα παραπάνω συμπεράσματα για τον επιχειρηματία;

1) Ένα website πλέον δεν επαρκεί σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Απαιτείται ολοκληρωμένη στρατηγική.
2) Η στρατηγική πρέπει να περιλαμβάνει μια σειρά από κανάλια επικοινωνίας, παροχής πληροφοριών και υπηρεσιών όπως είναι για παράδειγμα τα social media, οι email καμπάνιες κι οι μηχανές αναζήτησης.
3) Οι φάσεις του κύκλου του ταξιδιού είναι αλληλεξαρτώμενες.
4) Το timing παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο. Ένας επιχειρηματίας του τουριστικού κλάδου πρέπει να γνωρίζει σε κάθε φάση ποια πληροφορία σε σχέση με την επιχείρησή του παίζει σπουδαίο ρόλο ώστε να την δημοσιοποιήσει.

Τουρισμός και Social Media

Σε μια εποχή όπου βομβαρδιζόμαστε καθημερινά από πληροφορίες, πρέπει ο κάθε επιχειρηματίας να είναι πολύ προσεχτικός σε αυτές που θα επιλέγει να δημοσιοποιεί. Συνεπώς το φιλτράρισμα των πληροφοριών που κοινοποιούνται μέσω φωτογραφιών, βίντεο, δημοσιεύσεων στα social media διαφέρουν από στάδιο σε στάδιο και από μέσο σε μέσο.

Αγγελική Μητροπούλου

Η Αγγελική Μητροπούλου είναι απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ στην Ουαλία με ειδίκευση στο Μάρκετινγκ, τη Διοίκηση του Ανθρωπίνου Δυναμικού και τις Διεθνείς Σχέσεις. Έχει εργαστεί σε εταιρία Συμβούλων Επιχειρήσεων σε έργα πολιτιστικά και περιβαλλοντικά. Επί του παρόντος εργάζεται στο χώρο της διαφήμισης και των δημοσίων σχέσεων.

Γράψτε την άποψη σας

Σεβόμαστε τα προσωπικά σας δεδομένα και δεν κοινοποιούμε το email σας. Παρακαλούμε σχολιάστε με πεζούς ελληνικούς χαρακτήρες κι όχι με greeklish. Τα πεδία με * είναι υποχρεωτικά.